Midcons 2020 på 5 minuter - Midcon

Blogg

Midcons 2020 på 5 minuter

Uppdaterad 2 januari, 2021

När jag i slutet av 2019 spanade in i 2020 kunde jag inte i min vildaste fantasi ana vad året faktiskt skulle bära med sig. 2020 har inneburit svårigheter men också bjudit på möjligheter. När kartan inte längre stämmer, ja då återstår att gå efter terrängen. Just det har Midcon gjort, gått efter terräng och vi har behövt prova flera nya vägar.

Min summering är att vi i detta ”uncharted territory” klarat oss väl. Tack vare stor lojalitet från medarbetare, kunder och partners har vi klarat året. STORT TACK!

Här kommer några höjdpunkter från året!

Januari
Vi startade upp året med att teckna avtal med en större kund inom Mötesteknik. Vilken start!

Vi fattade beslut om partner till den webshop som senare under året lanserades. En milstolpe som innebar att vi kunde komma vidare och konkretisera idéerna.  

A new coach in town! I januari välkomnade vi Magnus Nyblom som ny säljchef i verksamheten. Sälj ligger mig varmt om hjärtat och något jag brinner för. Ett välmående och högpresterande säljteam skapar skillnad och driv i ett bolag. Tillsammans med nya sätt att mäta tog vi oss an 2020 med siktet att bära fler värdeadderande tjänster inom IT-infrastruktur än någonsin. 2020 var med andra ord ordentligt igång!

Februari
Hur står det till med IT-säkerheten i din organisation? Den frågan ställde vi i ett välbesökt blogginlägg. Missade du det? Läs det här.

Efter ett större arbete släppte vi tjänsten Dator som Tjänst. Ytterligare en del av tjänsteutvecklingen för att kunna tillgodose vår primära målgrupp; små och medelstora organisationer med IT-infrastrukturtjänster i världsklass. Med möjlighet att välja stationärt, bärbart, en eller fler skärmar med eller utan bindningstid är tjänsten som klippt och skuren för den mindre företagaren som behöver flexibilitet och inte önskar använda likviditet till IT-investeringar.

Delar av säljteamet besökte världens största mässa för Mötesteknik. Under tre dagar hade laget örat mot rälsen för att bra kan bli bättre. Vi vill hela tiden utveckla verksamheten och våra medarbetare. Vi skrev några rader om spaningarna som gjordes.

Vi expanderade också genom att öppna verksamhet i Jönköping och Linköping. En milstolpe i Midcons historia.  Blekinge Läns Tidning uppmärksammade bland annat satsningen,

Mars
Vi publicerade kundcaset Kongamek digitaliserar informationsflödet. Kongamek, ett framgångsrikt bolag vi har förmånen att kunna stödja med olika tjänster. Vi beskriver i artikeln hur Kongamek använder modern teknik för att visualisera viktig information.

Mars var också första månaden vi på allvar fick börja hantera pandemin. Vi fick lära oss att tänka i nya banor och navigera i ett okänt affärslandskap. Begreppet ”Flatten the curve” var ett nytt olustigt begrepp för mig. Det blev viktigt för oss att vara med och göra vår del. Vi började att arbeta på distans i allt större utsträckning och vi pratade mycket om hur vi skulle kunna fortsätta att utveckla affärerna i det nya läget som uppstod. Vi började att hjälpa allt fler kunder med teknik för att få till vettigt distansarbete.

Jag själv skrev några rader på bloggen på temat pandemin. Rubriken blev ”Stay safe men låt inte affärerna frysa till is!

I slutet av mars märkte vi av tillväxten av antalet användare i Microsoft Teams. Johan Larsson, chef för Erbjudande och Affärsstöd skrev ett uppskattat inlägg på bloggen om nyheter i Microsoft Teams som på kort tid blivit det enskilt mest använda verktyget hos många av våra kunder.

April
En månad präglad av pandemin som bjöd på många utmaningar. Men det fanns även möjligheter. Vi utmanade och bjöd på våra bästa tips för hur man kan kapa kostnaderna inom IT. Vi skrev ett helt blogginlägg på ämnet ”Dags att se över kostnadsläget”.

Företagen skiftade fokus och det var ganska plötsligt väldigt intressant att se över sina fasta kostnader, eller ännu hellre se till att IT-kostnaderna följer verksamheten. Med vårt synsätt att IT ska utgöra en katalysator till företagens verksamheter fick vi bra dialoger och utveckling. Helt finansiellt opåverkade var vi inte, bland annat märkte vi direkt av den höga graden av distansarbete hos kunderna genom att antal utskrifter sjönk dramatiskt.

Maj
Arbetet med webshopen började ge resultat och vi kände oss redo att börja testa. Vi påbörjade ett arbete med att rekrytera pilotkunder för att ta in användarfeedback.

Juni
Vi fick i månaden flertalet förtroendet från kunder att ta hand om deras IT-drift. Mycket tillfredsställande och kvitto på att Erbjudandet uppskattas och levererar affärsnytta. Många avtal på kort tid ställde nya och högre krav på leveransorganisationen. Vi vidtog åtgärder för att bli ännu bättre på hur vi planerar och disponerar vår tid för att klara av den kommande puckeln.

Till följd av tagna kontrakt beslutades och genomfördes några större investeringar i Midcons Datacenter för att öka den tillgängliga kapaciteten och möjliggöra fortsatt tillväxt.

Utvecklingen av webshopen fortsatte och vi hade interna dragningar om hur webshopen skulle implementeras i vårt Erbjudande. Pilotkunderna till webshopen påbörjade användartester och vi fick bra återrapportering och nyttiga insikter för den fortsatta utvecklingen.

Vi började under juni ett nytt tjänsteutvecklingsprojekt som senare under året kom att bli en ny modern tjänst, Skrivare som tjänst.

Juli
Innan vi gick på lite ledighet knöt vi ihop en viktig rekrytering till vår IT-konsultgrupp. Emil Resare, som då bestämt sig för att att bli Ölänning blev en del av Midcon. Emil flyttade med hela sin familj från Örebro och jag är väldigt glad över att han valde Midcon som plattform för sin fortsatta karriär. Läs gärna mer om Emil. Med denna rekrytering i hamn tog jag själv lite efterlängtad ledighet.

Augusti
Efter sommarledigheten rivstartade vi med att lansera ytterligare en rekrytering. Jag hade den stora förmånen att släppa nyheten att Rebecka Ideskog förstärker säljteamet. Med rekryteringarna av både Emil och Rebecka var vi väl förberedda för nya höjder! Läsa gärna mer om Rebecka.

Under månaden arbetade vi vidare med lanseringen av Skrivare som tjänst. Innehåll, avgränsningar, affärsmodell sattes.

Vi lanserade också en kampanj för att upplysa kunder om vilket skydd som finns och inte finns av data i Microsoft 365. En och annan aha-upplevelse och många organisationer valde aktivt att skydda sin data på ett bättre sätt med en Backuptjänst av data som lagras i Microsoft 365. Några rader på temat finns i bloggposten, ”Skydda er data i Molnet”.

Under augusti såg Midcons Webshop för IT-produkter dagens ljus! Ett nytt och modernt sätt att möta våra kunder. Jag fick förmånen att skriva ett blogginlägg om lanseringen.

September
För andra året i rad genomförde vi Midcon Open, en större golftävling. Tävlingsdagen bjöd på ett fantastiskt väder och många fina spelinsatser. Tack till spelare, medarbetare och partners som möjliggjorde genomförandet!

Under föresatsen att det ska vara enkelt att skriva ut och digitalisera dokument lanserade vi i slutet av september Skrivare som tjänst. Med Midcons breda och långa erfarenhet av dokumentbranschen skapade vi en modern och flexibel tjänst för vår primära målgrupp, små och medelstora organisationer. Likt Dator som tjänst kan Skrivare som tjänst köpas med endast en månads bindningstid. Vi tror verkligen på att IT-relaterade kostnader ska kunna följa kundernas behov. Med vårt kundlöfte som ryggrad är vi övertygade om att våra kunder stannar länge för att de vill, inte för att de är bundna av långa avtal.

Oktober
Kvartal fyra! Historiskt det överlägset största kvartalet i IT-branschen. Vi hade i månaden stort fokus på att bära ut de nyligen lanserade tjänsterna Skrivare som tjänst och Dator som tjänst. Vi fick också anledning att fira tilldelning en i större upphandling inom Dokument. Laget visade sig från sin allra bästa sida med högt tempo och arbetsglädje. Vi skickade ut en enkät till deltagarna i Midcon Open och WOW vilken respons vi fick! Ödmjukt stolta över den positiva kritiken!

I slutet av månaden presenterade vi en helt ny fordonspolicy i Midcon. Vi vill dra vårt strå till stacken och öppnar upp för både plugin-hybrider och rena elbilar. Stora valfriheter och tydliga incitament för att köra med mindre miljöbelastning. Vi gör det lite bättre för planeten, vi ökar vår attraktionskraft som arbetsgivare och vi tål tuffa miljökrav från våra kunder. Jag ser bara vinster för alla!

November
Midcon konfererar. En intern återkommande konferens gick av stapeln, denna gång virtuellt. Vi stämde av mot våra högt uppställda mål och frågade oss hur vi ska bli ännu bättre framåt. Hur vi blir en ännu bättre partner till våra kunder. Kul, men jag saknade samvaron som det fysiska mötet ger.

Hur står det till med fysiska dokumentet? Ja, det vägrar att dö är det korta svaret. Om detta skrev jag ett blogginlägg om.

I november var pandemin åter väldigt närvarande för oss och samhället i stort. Det blev tydligt att sommarens lite lugna period bara var en paus. Jag och många med mig funderade på vad denna andra våg skulle ge för finansiella effekter.  Vi märkte tydligt vilka kunder som drabbats ekonomiskt av pandemin. Pandemin kom också mycket närmare både geografiskt och personligen. Fokus låg på att upprätthålla operativ förmåga och minimera de ekonomiska konsekvenserna. Mitt i allt hade vi ändå bra flöde av nya avtal inom IT-drift. Med den turbulenta omvärlden som scen gav det råg i ryggen för framtiden.

December
En hektisk period med slutspurt inför bokslut och stundande ledighet. Vi lyfte blicken lite och blickade in i 2021 genom att lansera budget för 2021. Vi tittade på intressanta rekryteringar framåt, hur vi bygger laget ännu starkare och hur vi blir en ännu bättre partner till våra kunder.

Hans Rosén, Key Account Manager skrev ett blogginlägg om hur man genom att ge sig ut i det okända kan effektivisera, spara tid och pengar. Läs gärna inlägget här.

Spaning 2021
Vi kommer med oförminskad kraft fortsätta att utveckla tjänster som skapar riktiga kundvärden. Vi kommer arbeta vidare med utgångspunkten att Midcons Erbjudande skall fungera som en katalysator till våra kunders verksamheter. Våra tjänster ska göra små och medelstora organisationer mer lönsamma, mer effektiva och roligare att arbeta hos.

Jag tror fokus fortsatt kommer ligga på tjänster som skapar bra arbetsplatser, oavsett om de är hemma eller på klassiska kontor. I en osäker värld tror jag fortsatt efterfrågan på skalbara och flexibla IT-tjänster kommer öka.

Avslutningsvis en stor förhoppning om vad 2021 har att bjuda på. Den förhoppningen består av att trycket på vår sjukvård sakta men säkert minskar i takt med att vaccineringskampanjen rullas ut. För mig utgör möten mellan människor livets grund och jag hoppas vi snart kan ses som ”vanligt”. Det kan väl 2021 bjuda på tänker jag.

Stay safe!

Andreas Paulsson
VD, Midcon

Förbered dig för morgondagen redan idag!

Hör av dig till oss så hjälper vi dig!

Förbered dig för morgondagen redan idag!

Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss!