fbpx
Magnus Nyblom Crop

14 januari, 2020

Magnus Nyblom

Säljchef som kan konsten att lyssna

Hej Magnus Nyblom, du är ny säljchef på Midcon i Karlskrona. Vill du förklara lite närmare vad din roll innebär och vad hoppas du att få ut av den?

Min huvudsakliga uppgift är att ta hand om säljarna på Midcon och se till att de utvecklas i sina roller och att de klarar sina egna och företagets mål. Åtminstone inledningsvis kommer det att bli en hel del internutbildning och förhoppningsvis kan jag dela med mig av de kunskaper och erfarenheter som jag samlat på mig under nästa trettio år som säljare i olika företag och på olika positioner. Givetvis har jag också ett eget säljansvar och ska bland annat serva ett par av Midcons nyckelkunder.

Vad har du gjort tidigare i karriären och vad har du för bakgrund?

Jag har jobbat med sälj i någon form sedan 1991, senast som säljchef på Canon. För några år sedan gjorde jag emellertid en liten avstickare och tog ett jobb som platschef för ett flyktingboende. Det var ett oerhört jobbigt, men också oerhört lärorikt arbete som gav mig väldigt värdefulla insikter i hur man hanterar människor – i både glädje och sorg. Framför allt lärde jag mig mycket om hur man lyssnar på, läser av och bemöter individer i olika situationer. Erfarenheterna från den här tiden har jag haft stor nytta både professionellt och privat.

Beskriv dina främsta styrkor som säljare och chef.

Jag är en utpräglad tävlingsmänniska och strävar alltid efter att bättra på mina resultat. Har jag satt ett mål arbetar jag väldigt disciplinerat och strukturerat för att nå det. Jobbet på flyktingboendet gjorde mig också till en bättre lyssnare. Det tror jag är en tillgång, eftersom det är nödvändigt att verkligen lyssna till kunderna om ska kunna förstå deras behov. Först då kan man också erbjuda dem vettiga, kostnadseffektiva lösningar.

Hur kommer kunderna att märka att du tagit ansvar för säljsidan på Midcon?

Jag tror att de snart upptäcker att vi ökar vår närvaro och att vi blir bättre på uppföljning. Vår ambition måste vara att ligga nära kunderna så att vi kan leverera rätt saker i rätt tid. Då kan vi också fungera mer som rådgivare än som säljare.

Vilka är de största utmaningarna i er bransch?

Digitaliseringen går allt snabbare och tränger allt djupare in i företagens verksamheter. Ibland är det svårt att övertyga kunderna om att de måste vara med på den här digitalieringsresan. Men förändring och utveckling är ju något som ständigt pågår och de som sitter nöjda med dagens teknik riskerar att bli ohjälpligt omsprungna i morgon.

Slutligen, vad gör du helst när du inte jobbar?

Nästan all fritid ägnar jag åt idrott i någon form. Hemma i Färjestaden tränar jag ungdomar i både innebandy och fotboll. Är det inte träning så är det seriespel och cuper. Visst tar det tid, men det ger också väldigt mycket tillbaka i form av kamratskap och gemenskap. Och när det är Formel 1 på TV kan jag inte hålla mig från att titta – oavsett vilken tid på dygnet det gäller.

Förbered dig för morgondagen redan idag!

Hör av dig till oss så hjälper vi dig!

Förbered dig för morgondagen redan idag!

Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss!