Halvtid! - Midcon

Blogg

Halvtid!

Uppdaterad 10 juli, 2024

Bättre IT åt folket och specifikt till små och medelstora företag. Det är vårt uppdrag och det har speglat Midcons verksamhet under första halvåret av 2024. I ett tufft marknadsklimat med hög inflation och höga räntor har vi skapat tillväxt och resultatförbättring. Det är vi oerhört nöjda och stolta över.

Vi på Midcon vill att IT ska vara enkelt. Det ska inte kännas jobbigt eller dyrt att be om hjälp. Med den utgångspunkten startade vi året med stort fokus på vårt tjänstekoncept Fastpris IT. Ett koncept som gör det möjligt för köparna att i mycket hög utsträckning på förhand veta vad IT-support kommer kosta. Till en låg fast avgift per användare och månad får man som kund vända sig obegränsat till vår duktiga ServiceDesk.

För oss är det viktigt att man använder så mycket som möjligt av de funktioner som finns i de produkter och tjänster vi levererar. Med hög användningsgrad tillför lösningarna mer nytta. Vårt främsta uppdrag är att skapa affärsnytta med hjälp smart och innovativ teknik. Vi ska hjälpa företag att bli mer lönsamma, mer effektiva och mer trivsamma att arbete hos. Vi ska göra det med riktigt bra IT-tjänster.

Vi vill att man kontaktar oss när man har ett problem för då kan vi lösa det och därmed möjliggöra att just den användaren kan fortsätta arbeta, lösa uppgifter och därmed skapa värde hos dennes arbetsgivare.

Hur har det gått med konceptet Fastpris IT då? Kunderna gillar det! Faktum är att hundratals användare numera får sitt IT-stöd via tjänstekonceptet Fastpris IT. Beställarna är nöjda och upplever att man får mycket för pengarna. Precis så vill vi ha det! Vi har som IT-partner alla incitament för att säkra att användare är välutbildade. att IT-miljöerna har hög upptid, är stabila och smidiga att använda. Och när man väl behöver hjälp har vi alla incitament på plats för att klara ut ärenden snabbt, effektivt och samtidigt säkra att problem inte återupprepar sig. Konceptet Fastpris IT är väldigt långt ifrån gamla och förlegade affärsmodeller där det tickar konsulttaxa varje gång man ringer till servicedesk.

För oss är det långsiktigt bäst om våra kunder har så få problem som möjligt. Vi har inget att tjäna på att våra kunder kontaktar servicedesk mycket. Vi har alla incitament på plats för att ha hög driftsäkerhet och krångelfria lösningar. Så tycker vi en servicedesk ska vara!

Vill du också få ditt IT-stöd till ett fast pris per användare och månad? Kolla in detaljerna och fyll i intresseanmälan här.

Hela vår IT-tjänstaffär växte första halvåret med 20% jämfört mot samma period föregående år. Det ger oss bra självförtroende för framtiden. Vi ser de små och medelstora företagen som vår huvudmålgrupp och deras helhetspartner inom digitalisering. Hos oss är man sedd och blir omhändertagen. Ett kvitto på att det hårda arbetet ger effekt är att vi ingått hela 129 avtal inom IT-tjänst under det första halvåret. Varje avtal, oavsett om det är stort eller litet har föregåtts av en process för att säkra rätt lösning till rätt behov. Första halvåret är en ny nivå av tillväxt och för att hantera denna nya situation har vi fortsatt att bygga ut teamet på Midcon. Vi har under första halvåret välkomnat flera nya kollegor inom både teknik, sälj och marknad. Kul! Vi har även ökat våra investeringar i automation, system och processer, allt för att kunna stödja tillväxten i bolaget på bästa sätt.

Inom våra andra affärsområden, Dokument och Mötesteknik har vi fortsatt att utveckla respektive affär. Inom Dokument har vi utökat vårt produkterbjudande i och med förvärvet av SHARP Blekinge och tydliggjort serviceaffären. Man kan idag köpa en multifunktionsskrivare av Midcon och få den installerad och servad oavsett plats i landet.

Affärsområdeschef Anders Saleskog skrev nyligen en bloggpost om hur vi arbetar med behovsanalysen och hur vi säkrar att kund får rätt typ av maskin. En intressant bloggpost som ger inblick i hur vi tänker för att säkra bästa möjliga ekonomi under enheternas livscykel. Läs bloggen här.

Inom Mötesteknik har vi ökat graden av paketering för att underlätta köpprocessen. Vi har tagit fram tre olika teknikspår med tre paketeringar i vardera. Om paketeringarna och affärsmodellen skrev Affärsområdeschef Johan Dahl en bloggpost om här.

Sist men inte längre minst är e-handeln i Midcon. Vi har under året fortsatta att utveckla vår e-handelsplattform för IT-produkter, mobiltelefoner och tillbehör. I skrivandets stund har 683 företag skaffat konto till plattformen. Vi ser att det finns ett stort behov av att möta våra kunder digitalt i kombination med kvalificerad personlig rådgivning. Vårt kundteam arbetar varje dag med plattformen och det har blivit en väldigt bra och uppskattad kanal för våra kunder.

Ett av de främsta argumenten för att nyttja webshopen tycker jag personligen är att den säkrar bästa pris. Det går i korthet till på så sätt att varje gång du söker på en produkt gör webshopen automatiskt en priskontroll hos de sju största distributörerna i Norden. Den distributören som har den efterfrågade produkten till lägst pris och omedelbar leverans väljs. Produkten skickas därefter direkt från distributören till dig. Med en enkel sökning säkrar du alltså att ditt företag får bästa tillgängliga pris på den produkt du skall köpa in.

Linus Svensson som arbetar som Kundansvarig med specialistinriktning IT skrev helt nyligen en bloggpost om hur man kan använda vår e-handelsplattform för att effektivisera inköpsprocessen av IT-produkter. Oavsett om du driver ett litet eller stort företag har du mycket att vinna på att se över hur du köper in den här typen av produkter.

När vi blickar in i hösten gör vi det med tillförsikt! Vi ser att kunder vill samla mer hos en partner. Vi känner oss väl positionerade för den trenden. Vi har med våra tre affärsområden IT, Dokumenthantering och Mötesteknik goda möjligheter att vara våra kunders självklara digitaliseringspartner nu och i framtiden.

Kunder, tack för de förtroenden ni visar Midcon.

Medarbetare, tack för allt hårt arbete ni lägger ner.

Partners, vi kan inte göra det vi gör utan er, tack.

Sommarhälsningar från Andreas Paulsson, VD Midcon

Förbered dig för morgondagen redan idag!

Hör av dig till oss så hjälper vi dig!

Förbered dig för morgondagen redan idag!

Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss!