Midcons 2023! - Midcon

Blogg

Midcons 2023!

Uppdaterad 2 januari, 2024

Bäste läsare

Ytterligare ett år har passerat. Sett ur ett globalt perspektiv ett riktigt skitår med konflikthärdar och ohyggligt mänskligt lidande som följd. Jag hoppas att 2024 års summering skall ha en positivare inledning!

Men nu fokuserar jag på Midcons 2023. Ett år som bjudit på betydande utveckling och i stort varit framgångsrikt.

Att komma samman som ett lag

Vi startade upp året med ”Midcon konfererar” på Kosta Boda. Alla medarbetare fick möjlighet att träffas för teambuilding, glada skratt och god mat. Med flera nya medarbetare i laget var det ett bra tillfälle att lära känna varandra bättre och tillsammans gå igenom strategi och hur vi exekverar på den.

E-handeln, ett allt större område i Midcon

Under året hade vi den stora äran att välkomna flera nya större kunder till vår e-handelsplattform för IT-produkter. Vi skrev bland annat om kunden Cloudgruppen, se https://www.midcon.se/nyheter/midcon-och-cloudgruppen-inleder-strategiskt-inkopssamarbete-for-okat-kundvarde och om Tellit https://www.midcon.se/nyheter/midcon-och-tellit-ingar-avtal-om-inkop-av-it-och-kommunikationsprodukter

E-handeln gick för övrigt under året från 497 till 591 kunder. En ökning av kundbasen med 19% och ett starkt kvitto på att vi gör rätt saker. Samtidigt är vi ödmjuka inför framtiden. Vi skall fortsätta jobba hårt för att alltid ha bra utbud, riktigt vassa villkor och snabba leveranser. Men framförallt, vi kommer alltid vara kompetenspartnern som är lättillgänglig för kvalificerade produktråd.  

Ingen spaning, ingen aning

Under året la vi stora resurser på att bli ännu bättre. Vi omvärldsspanade kring vad som kommer inom området Mötesteknik/konferensteknik/AV och vi utbildade oss. Under våren tränade vi säljteamet i samarbete med Paal Evjenth från Mindit -The House of sales. Arbetet med Paal gjorde att vi kom samman som team och resulterade i att vi sammanställde vårt sätt att vara i säljorganisationen och HUR vi bedriver aktiv kundutveckling. Arbetet vi genomförde kommer underlätta för nya medarbetare som mycket enklare och snabbare kommer kunna ta till sig av hur vi arbetar.  

Sponsorsamarbeten

Vi förnyade och startade nya sponsorsamarbeten under året. Bland annat förnyade vi ett mångårigt samarbete med Växjö Lakers. På Växjö Lakers hemmaarena Vida Arena synliggörs samarbetet i form av ”Midcon konferenscenter”. Det är ett utmärkt sätt för oss att visa vad modern mötesteknik kan leverera i form av effektivitet och flexibelt arbetssätt. Vi skrev om det förnyade samarbetet här, https://www.midcon.se/nyheter/midcon-och-vaxjo-lakers-fornyar-samarbetsavtal

Vi startade också upp nya samarbeten, bland annat med KRIF Hockey där vi skrev ett flerårigt avtal om marknadsexponering samt leveranser av IT-infrastrukturtjänster. Vi tycker samarbetet tickar alla boxar vi söker när vi väljer ut sponsorsengagemang. KRIF har både bredd och spets vilket vi uppskattar. Vi skrev om samarbetet här, https://www.midcon.se/nyheter/midcon-och-krif-hockey-ingar-samarbetsavtal

Rekordtillväxt för IT-tjänst

Vår främsta prioritering i Midcon är att öka affären inom IT-tjänst. Och som vi gjorde det! I augusti välkomnade vi Kalmar Läns Museum som ny kund till Midcon. Vi skrev om det nya uppdraget här; https://www.midcon.se/nyheter/midcon-ny-it-driftpartner-till-kalmar-lans-museum

Men vi adderade utöver Kalmar Läns Museum hela 176 andra IT-tjänsteavtal. Bakom siffran på antal avtal finns nya kunder men även befintliga som valt att utöka engagemangen. Vi är enormt glada, stolta och ödmjuka inför de förtroenden marknaden visar oss. 2023 blev ett rekordår uttryckt i både antal avtal och dess påverkan på Midcons återkommande intäkter. Med cirka 15 avtalsstarter i snitt per månad har det ställt krav på hela vår organisation. Jag är otroligt stolt över hur vi som bolag har klarat ansträngningen. Efter ett antal år av idogt arbete med tjänsteutveckling och organisation kan vi nu säga att vi är den självklara partnern för små och medelstora företag inom IT-infrastrukturtjänster. Men vi slår oss inte till ro. Vi har under året sjösatt flera initiativ för att förbättra interna rutiner och genomföra effektiviserande åtgärder. De snabba äter de långsamma och vi skall fortsätta vara snabba och lättrörliga. Vi finns till för att göra våra kunder mer effektiva, mer lönsamma och trivsammare att arbete hos.

Alla kunder, tack för de visade förtroendena. Vi kommer arbete hårt för att ni vid varje givet tillfälle skall vara nöjda med Midcon som IT-partner!

Ett stadsnät till!

Under året fortsatte vi att utveckla kommunikationsaffären. Under hösten öppnade vi upp i Jönköpings stadsnät Wetternet. Med etableringen har vi nu hela vårt tjänsteerbjudande aktivt i länet. Vi vet att vår primära målgrupp, små och medelstora företag uppskattar helhetleveranser och den enkelhet det medför. Vår målsättning är alltid kunna gå till marknaden med hela Midcons erbjudande i de geografiska områden vi finns fysiskt etablerade i. Vi har nu checkat av den målsättningen i Blekinge, Torsås, Jönköping och Kronoberg. Vi ses i fler stadsnät framåt!

Mötesteknik, en ny affärsmodell för ökad enkelhet och trygghet

Att man som företag har modern och användarvänlig teknik för möten har blivit kritiskt. Att inte behöva göra de där onödiga resorna minskar kostnaderna och koldioxidavtrycket.

Men är det enkelt att köpa modern mötesteknik? Generellt tycker vi att svaret är nej! Under året genomförde därför vi ett tjänsteutvecklingsarbete för att öka enkelheten, tryggheten och förutsägbarheten.

Med erfarenheterna från många utförda installationer i bagaget tog vi fram konceptet ”installerat och klart”. Resultatet blev tre olika teknikspår med tre paketeringar i varje. Vi skrev om konceptet här, https://www.midcon.se/blogg/motesteknik-en-ny-affarsmodell-for-okad-trygghet-enkelhet-och-forutsagbarhet

Midcon förvärvar SHARP Blekinge

Under oktober förvärvade vi SHARP i Blekinge. SHARP’S verksamhet har varit koncentrerad till olika typer av skrivarlösningar och vi välkomnar ett hundratal kunder som nu ges en helhet inom området IT-infrastrukturtjänster. Att samla mer hos en partner är något vi vet kunderna vill. Tillsammans blir vi en riktigt vass kompetenspartner som står redo att hjälpa kunderna i deras digitaliseringsresor.

Med förvärvet växte vi med fyra medarbetare som kommer vara en viktig del i vår utvecklingsresa. Varmt välkomna till Midcon!

En spaning in i 2024

Under slutet av 2023 bestämde vi oss för att modernisera hur vi levererar servicedesktjänster.

Vi på Midcon vill att IT ska vara enkelt. Det ska inte kännas jobbigt eller dyrt att be om hjälp. För oss är det viktigt att man använder så mycket som möjligt av de funktioner som finns de produkter och tjänster vi levererar. Med hög användningsgrad tillför lösningarna mer nytta. Vårt främsta uppdrag är att skapa affärsnytta med hjälp smart och innovativ teknik.

Med det uppdraget som bakgrund har vi reflekterat över de affärsmodeller som finns i branschen kring servicedesktjänster. Är det rimligt att det tickar konsulttaxa varje gång man ringer in till servicedesken för att be om hjälp? Är det rimligt att du och dina kollegor själva skall sitta klura på ett IT-problem för att ni inte ”vågar ringa servicedesk på grund av att det då kommer en faktura”?

Vi tycker inte det är rimligt! Därför har vi skapat tjänsten Fastpris IT.

Med affärsmodellen som innebär att man betalar en fast månadsavgift per användare har vi alla incitament att klara ut ärenden snabbt, effektivt och samtidigt säkra att problem inte återupprepar sig.

För oss är det långsiktigt bäst om våra kunder har så få problem som möjligt. Vi har inget att tjäna på att våra kunder kontaktar servicedesk ofta/mycket. Vi har alla incitament på plats för att ha hög driftsäkerhet och krångelfria lösningar. Så min spaning för 2024 är att vi kommer fortsätta att utmana IT-Sverige.

Kunder, tack för de förtroenden ni fortsätter att visa Midcon. Vi kommer fortsätta arbeta hårt för att ni vid varje givet tillfälle skall vara nöjda med oss.

Medarbetare, tack för allt arbete ni lägger ner. Midcon är inget utan er!

Partners, vi kan inte göra det vi gör utan er, tack!

Bästa hälsningar, Andreas Paulsson

VD, Midcon

Post scriptum. Slava Ukraini!

Förbered dig för morgondagen redan idag!

Hör av dig till oss så hjälper vi dig!

Förbered dig för morgondagen redan idag!

Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss!