Halvtid! Ännu en härlig Midsommar är lagrad i minnesbanken och det är dags att summera första halvåret för oss på Midcon.
Vi startade traditionsenligt upp året med en rivstart – Midcon Konfererar! Vi samlades på Stufvenäs Gästgifveri, lärde oss om förhandlingsteknik, digitala hot och pratade om hur vårt varumärke ska utvecklas framåt. Vi umgicks, åt god mat och samlade kraft för 2025. Härlig start!
Här kan ni ta del av en återblick från årets Midcon Konfererar.
Mötesteknik, uppåt och framåt!
I början av året sjösatte vi en satsning på Mötesteknik. Vi arbetade vidare med att förenkla kundupplevelsen genom paketeringar.
Vi har ett antal paketeringar på plats som alla har en sak gemensamt, de gör området mer tillgängligt för både befintliga och tillkommande kunder. Se här för aktuella paketeringar inom Mötesteknik.
Precis i början på året fick vi förmånen att välkomna Martin Willsund som främst arbetar med erbjudandet inom Mötesteknik. Martin har hemmabas i Kalmar men arbetar i hela Midcons region.
Läs mer om Martin och hans roll i Midcon här.
Vi passade även på att fylla på med ny kunskap genom att närvara på ISE-mässan i Barcelona, världens ledande AV- och systemintegrationsmässa. Genom inblick i vad som är nytt, hur det fungerar och hur man kan applicera tekniken, vässar vi rådgivningen till våra kunder.
Här kan du följa med på en tillbakablick från ISE-mässan.
I samband med mässan skrev Johan Dahl, Affärsområdeschef Mötesteknik en blogg om insikterna från mässan. Bloggen ”Midcon tar pulsen på framtidens Mötesteknik” är mycket läsvärd och ger fördjupade insikter för dig som ska investera i modern Mötesteknik.
Träning ger färdighet
Vi har i olika konstellationer tränat för att vi tror på att återkommande träning ger bättre resultat. Vi ska vara kundernas digitaliseringspartner. Den partnern som kunderna kan hålla i handen in i digitaliseringens era. För att lyckas måste vi vara grymma! Och grymma blir vi när vi håller oss a jour med vad modern teknik kan åstadkomma för ökad effektivitet, ökad lönsamhet, trivsammare arbetsmiljö och ökad säkerhet.
Vad behöver man för IT-lösningar och IT-produkter när man startar företag?
På temat ”Ny företagare” bloggade undertecknad om vad man bör tänka på för att på ett snabbt, säkert och kostnadseffektivt sätt få upp bra IT-funktioner som stöttar ens nya företag.
Läs hela blogginlägget här!
Struktur, ordning och reda
Eller som tyskarna säger, Ordnung muss sein, det måste råda ordning, ja det har vi jobbat med. Vi tog under första halvåret beslut om att införa ett HR-system. Valet föll på Hailey HR. Vi är i full färd med att implementera systemet. Vi kommer inom kort ha en väl sammanhållen digital process för HR. Med systemstöd på plats kan vi fortsätta växa snabbt med bibehållen kontroll.
Vi har också inlett ett arbete för att stärka vår ledningskompetens. Under första halvåret har vi startat ett samarbete med Indigo Ipex och Jan Flink. Vi har haft några fantastiska pass med Jan som har öppnat ögonen för såväl juniora som seniora ledare hos oss.
Ett starkt 2024 gav vinstdelning till Midcons medarbetare
Under början av året ägnade vi oss åt att lägga räkenskapsåret 2024 bakom oss. Efter flera år av investeringar såg vi under 2024 en första effekt av dessa. Vi kunde fira det lite extra genom att resultatet gav utdelning till alla medarbetare genom det vinstdelningssystem Midcon har. För oss är det viktigt att vara en attraktiv arbetsgivare. Attraktiv ersättning och möjlighet till vinstdelning tycker vi en bra väg för att skapa en stark och gemensam kraft mot de mål vi sätter ut.
Nya kunder
Vi har också fått den stora äran att välkomna nya kunder. När dessa rader skrivs har vi hitintills i år ingått 67 IT-tjänsteavtal. Alla kunder kan och får inte nämnas, men vi har under första halvåret fått förmånen att kommunicera ett par nya samarbeten:
Midcon – Ny IT-driftpartner till Hallabro El
”Midcon har på ett tydligt sätt visat att de förstår våra utmaningar och möjligheter. De kommunicerar kring teknik på ett pedagogiskt och kundanpassat sätt. Det har gjort det enkelt för oss att ta ställning till Midcons tjänster. Vi gillar Midcons synsätt med att ta fram praktisk affärsnytta genom smart digitalisering. Deras arbetssätt med regelbundna avstämningar kring samarbetet, leverans, drift, support och projekt passar oss väl. Tillsammans med Midcon får vi en tydlig partner inom IT-området”, säger Emma Elheim, VD Hallabro El.
Läs hela nyheten här.
Kruthusen Företagsfastigheter AB ger tilldelningsbeslut till Midcon AB avseende AV-produkter och tillhörande tjänster
”Vi är väldigt glada att vi i hård konkurrens blivit utsedda till Kruthusens partner inom AV-produkter. Att vi som regional aktör är det mest ekonomiskt fördelaktiga för Kruthusen ger oss råg i ryggen gällande att vi har rätt erbjudande och attraktiva villkor. Tilldelningsbeslutet banar väg för fortsatt god utveckling inom affärsområdet Mötesteknik. Effektiva digitala möten är här för att stanna och vi kommer över tid växa vårt engagemang och antalet anställde inom sektorn”, säger Johan Dahl, Affärsområdeschef Mötesteknik, Midcon AB.
Läs hela nyheten här.
Vi gör Sverige lite IT-säkrare
Under första halvåret har vi arbetat aktivt med tjänsten Midcon Säker 365 som tydligt ökar säkerheten i Microsoft 365-miljöer. Mot bakgrund av den oroliga värld vi lever i ökar också den digitala brottsligheten. Som företag behöver du ”låsa och larma” om dig i den digitala världen också.
Tjänsten Midcon Säker 365 har tagits emot väl och vi har gjort ett antal implementationer. Vi inleder implementation av tjänsten med en nulägesanalys. Vi tar stöd i Microsoft verktyg, Secure Score för att fastställa ett ”betyg” på nuvarande säkerhet. Vi implementerar därefter en rad säkerhetshöjande åtgärder. Därefter gör vi en ny bedömning med hjälp av Secure Score och kan därmed utvärdera vad insatserna gett för effekt. Därefter startar löpande förvaltning för att över tid trygga och förbättra säkerheten enligt bästa praxis och standarder.
Vi ser ofta att företag slarvar med säkerheten. Det får i emellanåt långtgående negativa effekter i form av dataförlust, stöld av intellektuell egendom, utpressningssituationer och totala systemhaverier. Ett företag som drabbas för brand har en mycket förhöjd konkursrisk perioden efteråt. Det finns på samma sätt en påtaglig risk för stora ekonomiska problem om man som företag får sina IT-system påverkade.
Vi ser att det fortsatt finns mycket att göra med att få små och medelstora företag medvetna om vikten att investera i IT-säkerhet. När vi träffar företag märker vi tydligt att slarvet med IT-säkerheten allt som oftast sker omedvetet. Ibland negligerar företag riskerna med ett antal luddiga argument i stil med, ”Varför skulle the bad guys vilja hacka mitt företag?”.
Svaret är att överallt där det luktar pengar finns ”the bad guys” och därmed riskerna.
Endast i minoriteten av fallen har små och medelstora företag tagit sig an IT-säkerheten på allvar och gjort substantiella insatser för att nå en högre nivå av skydd.
Första halvåret har präglats av att implementera Midcon Säker 365, ett enkelt sätt att kraftigt förbättra säkerheten snabbt och få en löpande säkerhetsförvaltning. Jag är tämligen säker på att temat IT-säkerhet kommer fortsätta vara högaktuellt under en lång tid framöver.
Det här var ett axplock av vad vi på Midcon hållit oss sysselsatta med under första halvåret.
Stort tack till alla medarbetare, kunder och partners! Ni betyder allt!
P.S. Höll på att glömma, har du datorer med Windows 10 kvar i din organisation? Om ja, då är det hög tid att agera. Läs bloggen ”Det är dags att göra slut med Windows 10!”, skriven av Niklas Hedin, Affärsområdeschef IT. Bloggen ger insikter om varför det är så viktigt att uppgradera till Windows 11. Psst…det handlar inte helt oväntat om att fortsätta ha en säker IT-miljö.
Andreas Paulsson, VD
Midcon AB